علاّمه ‌آیه‌ اللّه‌ مرتضی‌ عسکری، در سال‌ 1293 هجری‌ خورشیدی‌ در شهر سامرا پای‌ به‌ عرصه‌ هستی‌ نهاد. خانواده‌ او، روحانی‌ و ایرانی‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گویا، دست‌ تقدیر، والدین‌اش‌ را به‌ این‌ شهر کشانده‌ بود تا در جوار قدسی‌ امام‌ هادی‌ و امام‌ عسکری(علیهماالسلام) سکنا گزیند.

‌چرخ‌ روزگار، در اوان‌ کودکی، گَرد یتیمی‌ بر چهره‌اش‌ نشاند و وی‌ را از گرمای‌ مهر والدین‌ محروم‌ کرد.

‌در دَه‌ سالگی، او را به‌ امید روزی‌ که‌ خوشه‌چین‌ دامن‌ معرفت‌ مکتب‌ امامت‌ گردد و جهان‌ اسلام‌ از کام‌ زلال‌ او بهره‌ور شود، به‌ مدرسه‌ی‌ علوم‌ دینی‌ فرستادند


سرزمین آرزوها - زندگی‌نامه علامه سید مرتضی عسگری

 
بر چهره دلربای مهدی صلوات

 

 

 





Powered by WebGozar

 اوقات شرعی
2:41 مانده تا اذان صبح    
03:06:56 اذان صبح
04:51:06 طلوع خورشید
12:02:26 اذان ظهر
19:12:32 غروب خورشید
19:33:46 اذان مغرب
اوقات به افق :    
اوقات شرعی
لوگوی وبلاگ ما

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

به وجدان وجودم قسم که هر روز در مقابل خورشید سوزان می ایستم و آن را پاک کننده اشکهایم میدانم و بر پنجره آرزو خیره میشوم و رؤیای تو را سیر میکنم







سایتهای مفید
 
..... شیعه شناسی .....

شناخت اجمالی شیعه
تاریخ پیدایش تشیع
خطبه غدیر
داستان غدیر خم
حقانیت ولایت علی (ع) در غدیر
غدیر و پرسشها
احادیثی با موضوع غدیر
تصاویری از منطقه غدیر خم
غدیر در منابع اهل سنت
آیات نازله درباره على (ع)
احادیثی در فضیلت علی (ع)
چهل حدیث در فضیلت علی (ع)
فضایل حضرت علی (ع)
علی (ع) در حدیث دیگران
علی(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص) در منابع اهل سنت
احتجاج امیرالمومنین (ع)
تنهایی حضرت علی (ع)
داستان مباهله
حقانیت شیعه 12 امامی
شیعه یا سنی ؟ 1
شیعه یا سنی ؟ 2
شیعه یا سنی ؟ 3
شیعه یا سنی ؟ 4
اشکالاتی بر عمر و همراهان
مولود کعبه
علم و حکمت علی (ع)
خطبه بدون نقطه حضرت علی
دلیل نیامدن نام امامان در قرآن
نور امامت
فضایل امامت
اسرار امامت
امامت و ولایت خاتم الانبیاء
رهبرى؛ خلافت یا امامت
اصلی ترین فروع
تلاش برای خاموشی خوشید
کلمه طیبه اهل بیت (ع)
موانع گسترش تشیع
خطبه حضرت قبل از شهادت
تعیین مرجع دینی
شیعه شدگان
آیا از شیعیان هم کسی...
جایگاه شیعه(مصاحبه)
اهل تسنن بخواند که...
گفتگویی با علامه عسگری
نقدی بر احادیث صحیحین
حدیث‏شیعه و اهل سنت
صحابه و عملکرد برخی از آنان
بیعت و دیدگاهها ؟
چند مطلب خواندنی از تشیع
پرسش و پاسخ
و چند پرسش دیگر...
پاسخ به شبهات

 

زندگینامه انسانهایی از جنس نور
زندگی نامه حضرت معصومه
زندگی نامه حضرت زینب (س)
زندگی نامه حضرت خدیجه (س)
زندگی نامه حضرت عباس (ع)
زندگینامه حمزه عموی پیامبر
زندگینامه حضرت علی اکبر
زندگی نامه مسلم بن عقیل
زندگی نامه مختار ثقفی
زندگی نامه مالک اشتر
زندگی نامه کمیل
زندگینامه اویس قرنی
زندگی نامه میثم تمار
زندگی نامه ابوذر غفاری
زندگی نامه عمار یاسر
زندگی نامه مقداد
زندگی نامه سلمان فارسی
جابر بن عبدالله عمرو انصارى
زندگینامه اسماء بنت عمیس
ابوعبدالرحمن عبدالله بن مسعود
زندگینامه محمد بن ابوبکر

 

..... پاسخ به شبهات .....

چرا بر تربت سجده میکنیم؟
چرا نماز به فارسی نه؟
تقیه چیست؟
مصحف فاطمه چیست؟
بستن دستها در نماز ؟
شکل واقعی وضو در اسلام
رویت خدا؟
حکم تقلید از امام صادق
امین بودن جبرئیل
رهبری بعد از پیامبر
فضایل ابوبکر در قرآن
فضیلت آیه غار؟
حقانیت علی (ع) و جواز متعه
علی کشته راه عدالت
اعتراف خلفا به عدم کفایت
عایشه و جنگ جمل
جانشینی بعد از پیامبر
ابلیس بالاتر از خلفا
تزویر یزید و قتل امام حسین
اثبات فضایل علی(ع)
حدیث سیّدا کهول اهل الجنه
ولادت امام علی (ع) در کعبه
ائمه ; دوازده جانشین پیامبر
هویّت قاتلین امام حسین
مظلومیت فاطمه‌ و ظلم شیخین
زیارت قبور ـ توسل
حدیث عشرة مبشّره
حکمت تشیّع ایرانیان
امام علی(ع) و مسألة وحی
زیارت و بوسیدن قبر پیامبر
اهل بیت پیامبر (ص)
تشیّع - خلفای ثلاث
حدیث ساختگی برای عمر
حدیث غدیر بر ولایت علی
عمربن عبدالعزیز و غصب خلافت
جواز جمع بین دو نماز
جواز سجده بر مهر
چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده؟
سجده بر مهر و تربت کربلا
جواز توسّل و تبرّک اهل قبور

 

..... مهدویت .....

ادیان آسمانی و دولت آخرالزمان
مبانی غیبت و ظهور حضرت
علائم ظهور
حضرت مهدی و دیگر مذاهب
مسائلی در باب مهدویت
او کی می آید؟
مهدویت و فرقه های انحرافی
فواید و آثار انتظار چیست؟
نشانه های یاران مهدی(عج)
سیمای یاران مهدی(عج)
وظایف شیعیان در دوران غیبت
نواب اربعه امام
امام زمان؛ازدواج؛فرزندان
انتظار در آینه روایات
امام مهدی در قرآن
امام و شب قدر
حکومت‌ جهانی‌‌ مهدی‌(عج‌)
تاریخ پس از ظهور
مشترکات قرآن و حجت زمان
موعود ادیان
مهدی از دیدگاه اهل سنت
اتفاق مذاهب در موضوع موعود
منجی موعود در کتب مقدس
جزیره خضرا؛ افسانه یا واقعیت
امام زمان از نگاه امام خمینى
منظور از رجعت چیست؟
رجعت و مسائل مربوط به آن
منافع وجودی امام عصر(عج)
حضرت مهدی از نگاه اهل بیت
احادیثی در مورد آخر الزمان

 

روزنگار ایام
 

زندگی‌نامه علامه سید مرتضی عسگری

 

 

علاّمه ‌آیه‌ اللّه‌ مرتضی‌ عسکری، در سال‌ 1293 هجری‌ خورشیدی‌ در شهر سامرا پای‌ به‌ عرصه‌ هستی‌ نهاد. خانواده‌ او، روحانی‌ و ایرانی‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گویا، دست‌ تقدیر، والدین‌اش‌ را به‌ این‌ شهر کشانده‌ بود تا در جوار قدسی‌ امام‌ هادی‌ و امام‌ عسکری(علیهماالسلام) سکنا گزیند.

‌چرخ‌ روزگار، در اوان‌ کودکی، گَرد یتیمی‌ بر چهره‌اش‌ نشاند و وی‌ را از گرمای‌ مهر والدین‌ محروم‌ کرد.

‌در دَه‌ سالگی، او را به‌ امید روزی‌ که‌ خوشه‌چین‌ دامن‌ معرفت‌ مکتب‌ امامت‌ گردد و جهان‌ اسلام‌ از کام‌ زلال‌ او بهره‌ور شود، به‌ مدرسه‌ی‌ علوم‌ دینی‌ فرستادند.

‌جدّ او آیه‌ اللّه‌ میرزا محمّد شریف‌ عسکری‌ تهرانی‌ (معروف‌ به‌ خاتمه‌ی‌ محدثین) بود. وی، سیره‌ این‌ صالح‌ را سرمشق‌ خود کرد تا روزی‌ شیوه‌ سلف‌ را احیا کند و تداوم‌ بخشد و این‌ گونه‌ بود که‌ شد آن‌ چه‌ که‌ شد: علامه‌ای‌ شهیر در دوران‌ معاصر.

او، شیفته‌ی‌ کتاب‌ بود و آموختن. بویژه‌ به‌ مطالعه‌ی‌ کتاب‌های‌ تاریخی‌ و سفرنامه‌ها عشق‌ می‌ورزید. دوران‌ جوانی‌اش‌ در کتابخانه‌ی‌ جدش‌ - که‌ وکیل‌ میرزای‌ شیرازی‌ بود - در میان‌ انبوه‌ کتب، سپری‌ شد و در بحر نوشته‌ها، از بام‌ تا شام، شنا کرد و مروارید هدایت‌ صید نمود.

علاّمه ‌آیه‌ اللّه‌ مرتضی‌ عسکری، در سال‌ 1293 هجری‌ خورشیدی‌ در شهر سامرا پای‌ به‌ عرصه‌ هستی‌ نهاد. خانواده‌ او، روحانی‌ و ایرانی‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گویا، دست‌ تقدیر، والدین‌اش‌ را به‌ این‌ شهر کشانده‌ بود تا در جوار قدسی‌ امام‌ هادی‌ و امام‌ عسکری(علیهماالسلام) سکنا گزیند

‌آیه‌ اللّه‌ عسکری‌ در سال‌ 1310 در دوران‌ مرجعیّت‌ ستیغ‌ آفتاب‌ تابان‌ علم‌ و فقاهت، مرحوم‌ آیه‌اللّه‌ العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حایری‌ به‌ قم‌ آمد و دروس‌ سطح‌ و مباحث‌ اخلاق‌ و تهذیب‌ و کلام‌ و تفسیر را نزد آیات‌ عظام‌ مرعشی، شریعتمدار ساوجی، پایین‌ شهری، امام‌ خمینی، حاج‌ میرزا خلیل‌ کمره‌ای(رضوان‌الله‌علیهم)، تلمّذ کرد.

‌وی، مدّت‌ چهار سال‌ در قم‌ ماند و همگام‌ با سیّدمحمود طالقانی، طرحی‌ نو برای‌ تحصیل‌ و تعلیم‌ و تفسیر علوم‌ قرآنی‌ پی‌ ریخت‌ که‌ این‌ طرح‌ با مخالفت‌ رو به‌ رو شد و همین‌ مسئله، موجب‌ شد از قم‌ به‌ سامرا برود و دروس‌ خارج‌ را در عراق‌ به‌ اتمام‌ برساند.

‌او، در مدّتی‌ که‌ در عراق‌ به‌ سر می‌برد، در محله‌های‌ مختلف‌ به‌ منبر می‌رفت‌ و کلاس‌های‌ درسی‌ دانشجویان‌ و طلاب‌ را‌ اداره‌ می‌کرد. در چنین‌ احوالی، اوضاع‌ شهر به‌ شدت‌ نگران‌ کننده‌ بود و تهاجم‌ فرهنگی‌ و اشعائه سکولاریسم‌ و تبلیغات‌ ناسیونالیسم‌گرایی‌ و مارکسیستی‌ در عراق‌ اوج‌ می‌گرفت. علاّمه‌ی‌ عسکری، در شرایط‌ حادّ جامعه‌ی‌ آن‌ روز به‌ خاطر استبداد و خفقان‌ شدید حزب‌ حاکمه‌ بعث، روانه‌ی‌ بیروت‌ شد و هر چند خانواده‌اش‌ از چنگ‌ این‌ رژیم‌ در امان‌ نماند، امّا او به‌ لطف‌ خدا به‌ ایران‌ آمد و در این‌ سرزمین‌ ماندگار شد.

‌اکثر آثار علاّمه‌ی‌ عسکری، در کشورهای‌ عربی، بخصوص‌ در کشور مصر. منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ قرار گرفته‌ است. برخی‌ از آثار علامه، به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز ترجمه‌ شده‌ است. از ویژگی‌های‌ کتاب‌های‌ علاّمه‌ی‌ عسکری، بیان‌ روشن‌ و واضح‌ و نثر بسیار روان‌ و سلیس‌ آن‌ها است‌ که‌ خواننده‌ را به‌ سوی‌ خود می‌خواند.

‌علاّمه‌ سیّد مرتضی‌ عسکری، دارای‌ تألیفات‌ فراوانی‌ به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و فارسی‌ است. او افزون‌ بر بررسی‌ کتب‌ شیعه، احادیث‌ و روایات‌ اهل‌ سنّت‌ را نیز مورد بررسی‌ قرار داده، به‌ گونه‌ای‌ که‌ این‌ آثار، مرجع‌ و منبعی‌ قابل‌ اعتماد برای‌ آنان‌ به‌ شمار می‌رود. کوشش‌های‌ علامه‌ی‌ عسکری‌ برای‌ مصون‌ ماندن‌ اسلام‌ از تحریف، مورد تقدیر هر دو مکتب‌ قرار گرفته‌ است.

‌اکثر آثار علاّمه‌ی‌ عسکری، در کشورهای‌ عربی، بخصوص‌ در کشور مصر. منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ قرار گرفته‌ است. برخی‌ از آثار علامه، به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز ترجمه‌ شده‌ است. از ویژگی‌های‌ کتاب‌های‌ علاّمه‌ی‌ عسکری، بیان‌ روشن‌ و واضح‌ و نثر بسیار روان‌ و سلیس‌ آن‌ها است‌ که‌ خواننده‌ را به‌ سوی‌ خود می‌خواند.

‌برخی‌ از کتاب‌های‌ ایشان، به‌ شرح‌ زیر است:

عقاید اسلام‌ در قرآن‌ کریم؛ ‌نقش‌ عایشه‌ در تاریخ‌ اسلام؛ مصحف‌ در روایات‌ و اخبار؛ امامان‌ این‌ امت‌ دوازده‌ نفرند؛ گریه‌ بر میّت‌ از سنت‌های‌ رسول‌ خدا(صلّی‌اللّهُ علیه‌وآله‌وسلّم) است؛ بداء یا محو و اثبات‌ الهی؛ آیه‌ی‌ تطهیر در کتب‌ دو مکتب؛‌ عصمت‌ انبیاء و رسولان؛ ازدواج‌ موقت‌ در اسلام؛ آخرین‌ نماز پیامبر؛‌ صفات‌ خداوند جلیل‌ در مکتب؛ ادیان‌ آسمانی‌ و مسئله‌ی‌ تحریف؛ سقیفه؛ معالم‌ المدرستین؛ بزرگداشت‌ یاد انبیاء؛ عدالت‌ صحابه؛ عبداللّه‌ بن‌ سباء و دیگر افسانه‌های‌ تاریخی؛ حکم‌ بازسازی‌ قبور انبیا و اولیا و عبادت‌ در آن‌ها؛ جبر و تفویض‌ و اختیار و قضا و قدر؛ نقش‌ ائمه‌ در احیای‌ دین؛ صد و پنجاه‌ صحابی‌ ساختگی.

 

نکات خواندنی از زندگی علامه عسگری

 

 

 

 

  « اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمهً لایسدّها شیءٍ »

علامه عسگری شب یک شنبه، ۲۵ / ۶ / ۱۳۸۶ در پی ایست قلبی، دعوت حق را لبیک گفت. وی که دچار بیماری کلیوی  و در بیمارستان میلاد تهران بستری بود، در سن نود و چهارسالگی ،جان به جان آفرین تسلیم کرد

                             

احمد عابدی، پژوهشگر علوم اسلامی و استاد فلسفه دانشگاه قم و یکی از شاگردان علامه عسگری، گفت: ابتکار مرحوم علامه عسگری این بود که برای اولین بار اسامی 150 نفر از صحابه ساختگی پیامبر اسلام(ص) را فاش کرد و گفت این افراد اصلا وجود خارجی ندارند و هر چه از ایشان نقل شده دروغ است.

 

نویسنده کتاب «حاشیه الهیات تجریدی» افزود: علامه عسگری در فعالیت‌های سیاسی آن زمان عراق شرکت کرد و همزمان چند دانشکده و بیمارستان و مؤسسه خیریه در عراق تاسیس ‌کرد. ایشان همچنین در تبادل استاد میان این دانشکده‌ها و الازهر مصر نقش مهمی را ایفا می‌کرد. اکثر افرادی که اکنون مسئولان عراق هستند، شاگردان مرحوم علامه عسگری و فارغ‌التحصیل دانشکده اصول دین عراق هستند که ایشان بنا نهاده‌اند.

ابتکار مرحوم علامه عسگری این بود که برای اولین بار اسامی 150 نفر از صحابه ساختگی پیامبر اسلام(ص) را فاش کرد و گفت این افراد اصلا وجود خارجی ندارند و هر چه از ایشان نقل شده دروغ است

 

 

عابدی ادامه داد: علامه عسگری تا زمان حکومت صدام در عراق بود و وقتی صدام می‌خواست ایشان را دستگیر کند از عراق فرار ‌کرد و به ایران ‌آمد. در ایران هم سه دانشکده اصول دین در تهران، قم و دزفول را بنیان نهاد.

 

 

نویسنده کتاب «دفتر عقل و قلب» گفت: علامه عسگری طی عمر خود کارهای فرهنگی بسیاری انجام داد و بیش از پنجاه کتاب نوشت. این کتاب‌ها تاثیر بسیار زیادی بر مسلمانان گذاشت و بعضی از کتاب‌های ایشان در شیعه شدن بسیاری نقش مهمی را ایفا کرد. به طوری که در طول تاریخ هیچ کس مثل علامه عسگری نتوانست بسیاری از غیر شیعه‌ها را شیعه کند. در این زمینه حتی از علامه امینی و سید شرف‌الدین هم ایشان موفق‌تر بوده است.

 

عابدی گفت: علامه عسگری همچنین مناظرات بسیاری در کشورهای مختلف داشت و معمولا در تمامی مناظرات موفق بود و توانست طرف خود را قانع کند. مناظرات علامه عسگری با علمای یهود بسیار معروف است.

 

وی درباره ویژگی آثار مرحوم علامه عسگری گفت: مهمترین ویژگی آثار ایشان این است که اولا همه آثارشان را از منابع اهل سنت نوشته است و از کتاب‌های اهل سنت استفاده کرده است و ابتکار ایشان هم این است که برای اولین بار برخی از صحابه ساختگی را مطرح کرد یعنی افرادی که اصلا وجود خارجی ندارند و شخصیت‌های ساختگی‌اند. ایشان ثابت کرد که این افراد به اسم صحابه پیامبر مطرح شده‌اند و حرف‌هایی که از زبان ایشان نقل شده است دروغ است. این مهمترین کار ایشان است. علامه عسگری 150 نفراز صحابه ساختگی پیامبر را معرفی کرد.

مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی" ره " به علامه عسگری نامه‌ای نوشتند و در آن نامه ذکر کردند که من از شما خواهش می‌کنم که اسم من را در دانشکده خودتان بنویسید تا روز قیامت جزو خدمت‌گزاران دانشکده اصول دین محشور شوم.

 

 

عابدی گفت: آثار قرآنی ایشان نیز بسیار زیاد است. کتاب «القرآن الکریم و روایات المدرستین» از جمله این آثار است. مقصود ایشان از نوشتن این کتاب این است که قرآن در مکتب اهل بیت و در مکتب اهل سنت چگونه معرفی می‌شود و قرآن را از این دو دیدگاه بررسی می‌کند و تفاوت‌هایش را بیان کرده است. این کتاب سه جلد است و فقط در سودان خیلی‌ها را شیعه کرده است.

 

 

وی درباره خصوصیات اخلاقی علامه عسگری گفت: از خصوصیات اخلاقی ایشان این است که بسیار متواضع بودند و هرگز به نام و نشان و مال و ثروت وابستگی نداشت، به طوری که شاید هیچکس مثل او پیدا نشود که اعلام کند از هیچ کتابم حق‌التالیف نمی‌گیرم. علامه عسگری برای هیچ کدام از کتاب‌هایش حق‌التألیف نگرفت و می‌گفت هر کسی که دوست دارد می‌تواند کتاب‌هایم را منتشر کند و از حقوق مادی آن استفاده کند.

 

نویسنده کتاب «شرح اشارات» در پایان گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی" ره " به علامه عسگری نامه‌ای نوشتند و در آن نامه ذکر کردند که من از شما خواهش می‌کنم که اسم من را در دانشکده خودتان بنویسید تا روز قیامت جزو خدمت‌گزاران دانشکده اصول دین محشور شوم.

 علامه سید‌مرتضی عسکری پس از تحمل رنج حاصل از بیماری کلیوی در 25 شهریور سال 86 به علت ایست قلبی در سن 94 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در جوار حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) به خاک سپرده شد.
در قسمتی از پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که به مناسبت در گذشت این عالم ربانی صادر شد، آمده است: این عالم بزرگوار و سختکوش دهها سال از عمر با برکت خود را در راه پژوهش در کلام و تاریخ و حدیث صرف کرد و محصول مبارک آن تالیفات و مقالاتی است که در گستره جهان اسلام با استقبال و تحسین رو به رو شده است و در ترویج مکتب اهل بیت علیهم‌السلام موفقیت‌های ارزشمندی به دست آورده است.

روحش شاد  و یادش گرامی باد.

فهرستی از آثار علمی علامه عسکری

 

 

تألیفات فارسی

 

الف- ادیان آسمانى و مسأله تحریف.

ب- نقش ائمّه (ع) دراحیای دین (چهارده جلد).

ج- بر گستره کتاب و سنّت در شانزده جلد و در موضوعات :

1- تاریخ حدیث پیامبر (ص)

2- شیعیان اهل بیت (ع)

3- ازدواج موقّت در اسلام

4- توسّل به پیامبر خدا

5-  بَداء یا محو و اثبات الهی

6- صفات خداوند در دو مکتب

7- شفاعت پیامبر (ص)

8- آیه تطهیر

9- عصمت انبیا

10- ایجاد بنا بر قبور انبیا و اولیا

11- سنّت پیامبر (ص) در گریه بر میت

12- سنّت پیامبر (ص) در زیارت قبور

13- سنّت پیامبر (ص) در سجده بر تُربت

14- سنّت پیامبر (ص) در صلوات

15- سنّت پیامبر (ص) در زیارت انبیا و صُلحا

16- قرآن در دو مکتب

 

تألیفات عربى

 

1ـ مأة و خمسون صحابى مُختلَق (سه جلد)؛ ترجمه فارسی: یکصد و پنجاه صحابى ساختگى.

2 ـ عبدالله ‌بن سبا و أساطیر أخرى (دو جلد)؛ عنوان ترجمه فارسی: عبدالله ‌بن سبا و دیگر افسانه‌‌های تاریخی.

3ـ أحادیث ام‌المومنین‌ عـائشـه؛ ترجمه فارسی: نقش عایشه در تاریخ اسلام.

4ـ معالم المَدرستَین (سه جلد)؛ ترجمه فارسی: ویژگی‌‌ها و نشانه‌‌های دو مکتـب.

5ـ القرآن الکریم و روایات المدرستین (سه جلد).

6 ـ عقائد الإسلام من القرآن الکریم (سه جلد)؛ عنوان ترجمه فارسی: عقاید اسلام در قرآن.

7ـ قیام الأئمّة بإحیاء الدین (چهارده جلد).

8ـ دورالأئمّة فى إحیاء السنّة.

9ـ مقدّمة «مرآة العقول فى شرح أخبار آل الرسول» (دو جلد).

10ـ مقدمه برای کتاب سیری در صحیحین محمدصادق نجمی.

11ـ مع أبى‌الفتوح التلیدی فى کتابه: «الأنوار الباهرة».

12ـ مع الدکتور الوردى فى کتابه: «وعّاظ السلاطین» (جلد اوّل).

13ـ آراء و أصداء حول‌ عبدالله‌ بن‌ سبـا و روایـات‌ سیف‌ فی‌ الصحف‌ السعودیه.

14ـ طبّ الرضا (ع) و طبّ الصادق (ع).

15ـ مصطلحات إسلامیة.

16ـ مصطلحات قرآنیة.

17ـ الإحتفال بذکرى الأنبیاء و عباداللّه الصالحین.

18ـ الصحابی و عدالته.

19ـ خلفاء المدرستین.

20ـ من حدیث النبی (ص): یکون لهذه الأمّة أثنا عشر إماما.

 

21ـ على مائدة الکتاب و السنّة (16 جلد)، شامل موضوعات :

1- السجدة على التربة؛ 2- البکاء على المیت؛ 3- زیارة قبور أنبیاء و أئمّة و الصلحاء؛ 4- التوسّل بالنبى (ص) و التبرّک بآثاره؛ 5- الصلوات على محمد (ص) و آله؛ 6- یکون لهذه الأمّة اثنا عشر قیّما؛ 7- عدالة الصحابة؛ 8- عصمة الأنبیاء؛ 9- البناء على قبور الأنبیاء و الأولیاء؛ 10- الشفاعة؛ 11- البَداء؛ 12- الجبر و التفویض و القضاء و القَدَر؛ 13- صلاة أبى بکر؛ 14- المتعة أو الزواج المؤقّت؛ 15- شیعة اهل البیت (ع) و... .

 

22ـ حدیث الکساء من طُرق الفریقین؛ ترجمه فارسی: حدیث کساء در کتب‌ معتبر مکتب‌ خـلفـا و مکتـب‌ أهل‌ بیت‌ و روایات‌ صلوات‌ بر محمد و آل‌ محمـد (ص‌).

23 ـ تعلیم‌ الصلاة‌ 24ـ المصحف فى روایات الفریقین.

25ـ صفات الله ـ جلّ جلاله ـ فى روایات الفریقین.

26ـ آیة التطهیر فى مصادر الفریقین.

27ـ آخرین‌ نماز پیامبر (ترجمه صلاة ابی بکر).

28 ـ در راه‌ وحدت‌، ترجمه‌ و نگارش‌: ع‌. م‌. سردارنیـا، تهـران‌: بـنیـاد بعثـت‌، 1361.